Audyt sprężonego powietrza - Czy warto?
Nie sprzedajemy sprężarek, za to zmierzyliśmy ich już ponad 450 oraz wykonaliśmy ponad 200 detekcji wycieków. Zapewniam, że zawsze znajdujemy oszczędności dla naszych klientów. Daje to sumy, które można liczyć już w milionach euro.
Poniżej podaję statystyki mogące potwierdzić wartość wykonywania różnego typu audytów, wraz z krótkim komentarzem:
- zgodnie z danymi publikowanymi przez Departament Energii USA w roku 2017, co potwierdza też nasze doświadczenie wycieki stanowią (statystycznie) około 25% strumienia produkowanego powietrza – można ją obniżyć do 5%, co wymaga oczywiście niemało pracy
- biorąc pod uwagę jak na przestrzeni 10 lat kształtują się koszty posiadania sprężarki: ~12% zakup, ~12% serwis, ~76% energia, warto przeprowadzić dokładną analizę pracy urządzeń oraz symulację optymalnego ich układu, tak aby dobrać sprężarkę, która będzie energooszczędna, a jednocześnie jej łączne koszty posiadania nie będą za wysokie, bo życie sprężarki w UE, to średnio 15 lat, dobierając sprężarkę źle - na ten cały czas - można sobie „zafundować” zbyt wysokie wydatki.
- kiedy podliczy się łączne koszty posiadania systemu sprężonego powietrza w okresie 10 lat, to wydatki na energię stanowią około 59%, koszty wycieków ponad 22%, a nieoptymalne pobory to prawie 10% (Badania LMS Nordic), czyli koszty zakupu sprężarki, urządzenia do uzdatniania powietrza i kondensatu, oraz serwisu tych urządzeń to zaledwie 9%.
Warto zwrócić uwagę zarządów firm, że często angażują się w decyzje na temat zakupu sprężarek, ale nikt nie daje im informacji gdzie i dlaczego występują największe straty w systemie. Myślę więc, że w związku z powyższym warto albo zainstalować stały monitoring, albo audyty systemu produkcji i poboru powietrza robić raz w roku, nie rzadziej niż raz na 2 lata. Detekcję wycieków wg dobrych praktyk sugerowanych przez Compressed Air Challenge warto robić raz w miesiącu, minimalnie raz na kwartał. Nasze autorskie metody dotyczące audytów i optymalizacji przedstawiamy podczas szkoleń oraz w czasie pracy z klientem końcowym. Cel jest jeden – przywrócić kontrolę nad systemami sprężonego powietrza oraz wyłączyć możliwie jak najwięcej sprężarek. Chociaż oczywiście zdajemy sobie sprawę z tego, że takie podejście oznacza rozbieżność pomiędzy interesem firmy dostarczającej sprężarki, a interesem użytkownika energii.
Wojciech Halkiewicz